Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak správně foukat pneu na moto

Správný tlak v moto pneumatikách je zásadní jak pro jejich delší životnost, tak pro bezpečnost jízdy. V tomto článku se dozvíte, jak foukat pneu na moto, čemu se při huštění pneumatik vyvarovat, jak často je kontrolovat a nabídneme vám i další moto tipy.

Muž kontroluje manometrem tlak v moto pneu

Ideální je kontrolovat tlak v moto pneumatice alespoň jednou za 14 dní a vždy před každou delší jízdou.

Proč je důležité správně foukat pneu?

Jak zásadní je pro bezpečnou jízdu správný tlak v pneumatikách? Moto pláště při podhuštění či přehuštění trpí a odnáší to také celý váš motocykl. Tlak v pneumatikách není jen otázkou pohodlí, ale především otázkou bezpečnosti. Moto pneu tvoří jediný kontakt mezi motocyklem a vozovkou, proto jakákoli odchylka od doporučeného tlaku může mít zásadní vliv na chování motorky.

Vliv tlaku v pneu na jízdní vlastnosti a bezpečnost

Podhuštěná pneumatika snižuje stabilitu v zatáčkách, zhoršuje ovladatelnost a prodlužuje brzdnou dráhu. Naopak přefouknutá pneumatika ztrácí přilnavost, zejména na nerovnostech, a výrazně zvyšuje riziko smyku. Při delší jízdě nebo vyšších rychlostech může nesprávně nahuštěná pneumatika dokonce prasknout.

Úspora paliva a delší životnost pneumatik

Správně nahuštěné pneumatiky snižují valivý odpor, což s sebou nese menší spotřebu paliva. Zároveň se pneumatika opotřebovává rovnoměrněji – správný tlak v pneu tak prodlužuje životnost moto pneu a šetří vaše náklady.

Jaký je správný tlak pro vaše pneumatiky?

Jak zjistíte doporučený tlak v pneu? Moto obutí u silničních motorek se hustí na cca 2,5 baru vpředu a 2,9 baru vzadu, ale jedná se jen o přibližné orientační hodnoty a proto se vždy řiďte konkrétním doporučením výrobce. Každý výrobce motocyklu i pneumatik specifikuje ideální hodnoty tlaku. Tento tlak se liší podle typu motorky (např. sportovní, cestovní, enduro) i podle zatížení motocyklu (sólo jízda vs. jízda s pasažérem a zavazadly).

Kde najdete údaje o správném tlaku?

Doporučený tlak najdete: 

  • v uživatelské příručce motocyklu,
  • na štítku na rámu motocyklu (často pod sedlem nebo u kyvné vidlice),
  • na webu výrobce pneumatik nebo motocyklu.

👍 Přečtěte si také: TOP 10 pneumatik pro motorky v roce 2025 >>


Jak nafoukat motocyklové pneumatiky – postup 

Ke správnému nafouknutí pneumatik budete potřebovat:

  • manometr – měřidlo tlaku (digitální, nebo ručičkový),
  • kompresor – stacionární na benzinové stanici, nebo přenosný
  • anebo nožní pumpu s manometrem.

A jak měřit tlak v pneumatikách? Moto obutí rozhodně měřte za studena – teplota výrazně ovlivňuje měření. Následně porovnejte naměřený tlak s doporučenou hodnotou. Pokud je tlak nižší, dofoukněte, pokud je vyšší, lehce upusťte pomocí ventilku. Po dofouknutí zkontrolujte ventilky a nasaďte krytky. 

Chcete si přečíst, jak používat manometr na moto obutí? Pak vám doporučíme článek Jaký tlak nastavit v pneumatikách.

Pracovník pneuservisu nafukuje pneumatiku na motorce

Při nafukování pneumatik byste se měli vyvarovat nekalibrovaným manometrům. V pneuservisu se můžete spolehnout na profesionální vybavení.

Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách?

Pokud jde o tlak pneumatik, motocykl jako jednostopé vozidlo je závislý na perfektním stavu obutí ještě více než automobil. Proto rozhodně doporučujeme kontrolu plášťů na vaší motorce neodbývat. Ideální je kontrolovat tlak alespoň jednou za 14 dní a vždy před každou delší jízdou. U sportovní nebo cestovní motorky je vhodné kontrolovat tlak i před každým výjezdem, zejména při proměnlivém počasí. 

Ve zvláštních situacích je kontrola samozřejmostí

Tlak byste měli kontrolovat pokaždé např.: 

  • při odjezdu na dovolenou s plně naloženým motocyklem: přizpůsobte tlak vyššímu zatížení,
  • při změně venkovní teploty: pokles o 10 °C může snížit tlak až o 0,1 baru,
  • po zimní odstávce: vždy zkontrolujte a dofoukněte.

💡 Přečtěte si také: Jak často měnit moto pneu >>


Čemu se vyvarovat při foukání pneumatik?

Snažte se vyhnout přefouknutí i podhuštění moto pneu. Při přefouknutí se snižuje kontakt s vozovkou, stroj hůře brzdí a také se zhoršuje jeho ovladatelnost. Důsledkem podhuštění je pak přehřívání pneumatiky, vyšší opotřebení a riziko defektu, a to při jízdě na jakémkoli povrchu.

Při huštění pneumatik byste se také měli vyvarovat nekalibrovaným manometrům nebo pumpám bez přesného odečtu. Na některých čerpacích stanicích bývají manometry značně nepřesné.

Tipy pro jízdu se správně nafouknutými pneumatikami

Správně nafouknuté pneu při jízdě poznáte tak, že:

  • motorka je stabilní i v zatáčkách, 
  • řízení není ani „měkké“ (podhuštění), ani „tvrdé“ (přefouknutí),
  • pneumatiky se nezahřívají nadměrně.

A jak se chová motocykl s nesprávně nafouknutými pneu? Při podhuštění se budete potýkat se sníženou ovladatelností, nestabilitou v zatáčkách a vyšší spotřebou. V případě přefouknutí vás čeká mimo jiné horší trakce.


Správně nahuštěné pneumatiky jsou základem bezpečné jízdy na motorce, která bude zároveň pohodlná a úsporná. Kontrola tlaku zabere jen pár minut, ale její význam může být doslova životně důležitý. 

Ještě důležitější je stav samotných pneumatik. Pokud si při kontrole tlaku všimnete, že vzorek na moto pneu už není to, co býval, neriskujte a vyberte si nové pneu. V našem e-shopu najdete obrovský výběr pneumatik od prověřených výrobců pro všechny typy motocyklů.

 

Vyberte si vaše nové moto pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru