Přehřátí motoru je častý problém, který může vést k drahým opravám. V tomto článku se dozvíte:

Pokud teplota vody v chladicím systému vystoupá do červených hodnot, je nutné okamžitě správně zareagovat, jinak hrozí nenávratné poškození motoru.
Moderní auta již disponují sofistikovanými chladicími systémy, které za normálních okolností spolehlivě udržují optimální provozní teplotu motoru. Přesto i u soudobých vozů může dojít k přehřátí. Důležité je, že vysoké venkovní teploty samy o sobě u moderních aut přehřátí téměř nikdy nezpůsobí – problém takřka vždy spočívá v technické závadě.
Pokud se ručička teploměru dostane do červeného pole nebo se rozsvítí výstražná kontrolka teploty, máte jen několik okamžiků na správnou reakci. Nevhodný postup může vést k závažnému poškození motoru, jako je např.:
Náklady na opravu těchto závad se pohybují v desítkách až stovkách tisíc korun. Proto je klíčové znát správný postup.
Jakmile zaregistrujete výstražnou kontrolku nebo ručičku teploměru v červeném poli:
Snižte zatížení motoru
Aktivujte nouzové chlazení
Bezpečně zastavte

Při přehřátí motoru se nevyhnete zastavení vozidla u krajnice. Než z něj vystoupíte, nezapomeňte si nasadit výstražnou vestu.
Pamatujte si: Motor nevypínejte okamžitě! Toto je nejčastější chyba, kterou řidiči dělají. Okamžité vypnutí motoru má dva protichůdné efekty:
✅ Motor se přestane dále zahřívat.
❌ Přestane fungovat vodní pumpa a celý chladicí systém.
❌ Motor se přestane aktivně chladit a teplota může prudce vzrůst.
Správný postup
Kdy motor vypnout okamžitě?
Výjimka pro turbomotory: U vozů s turbodmychadlem je obzvláště důležité nechat motor běžet na volnoběh, aby se turbodmychadlo mohlo řádně ochladit. Okamžité vypnutí může zkrátit jeho životnost.
Scénář A: Teplota začala klesat
Máte vyhráno – jednalo se pravděpodobně jen o nárazové přehřátí motoru. Počkejte, až se teplota ustálí na normální hodnotě (90–95 °C), zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny (až když motor vychladne!) a můžete opatrně pokračovat v jízdě. Pokud se problém opakuje, neodkládejte návštěvu servisu, kde váš vůz pořádně prohlédnou.
Scénář B: Teplota neklesá, nebo stoupá dál
Problém je závažnější. Motor vypněte a nechte vychladnout minimálně 15–20 minut. Až poté můžete bezpečně otevřít kapotu, jinak hrozí riziko popálení. Poté vizuálně zkontrolujte případný únik kapaliny (nesahejte na žádné součásti – hrozí závažné popálení!) a zavolejte odtahovou službu nebo asistenční službu z vašeho pojištění.
Přečtěte si také: 4 věci, které musíte udělat při poruše nebo defektu na dálnici >>
► Nedostatek chladicí kapaliny – při zjištění nedostatku chladicí kapaliny si ji můžete doplnit sami, ovšem jen ve chvíli, kdy bude motor vychladlý. V opačném případě hrozí riziko popálení. Je třeba zjistit, z jakého důvodu došlo k jejímu úbytku.
► Závada na chladiči – silně zanesený chladič má podstatně nižší chladicí výkon, a tak není schopný motor auta zchladit. Problém bývá zejména u starších aut, u kterých se údržba chladiče dlouho neřešila.
► Nedostatek oleje – olej v autě neslouží jen k mazání, ale také k chlazení. Při jeho nedostatku se tak teplota motoru může zvyšovat.
► Závada v chladicím systému – zanesené hadice mezi chladičem a motorem zhoršují přenos chladicí kapaliny. Prasknutými nebo zpuchřelými hadicemi pak může kapalina unikat. Častým problémem je také zavzdušnění chladicího systému, protože vzduch nevede teplo tak dobře jako kapalina.
► Zaseklý termostat – pokud termostat zůstane zavřený, neumožní průtok horké kapaliny z motoru do chladiče.
► Nefunkční ventilátor chlazení motoru – závadu na ventilátoru chlazení poznáte zvlášť při stání v kolonách, kdy se motor nemůže ochlazovat přirozeným prouděním vzduchu při jízdě.
Řidičům z Opavy a okolí rádi pomůžeme přímo v našem autoservisu.
NE, nikdy nepokračujte v jízdě s přehřátým motorem! I když se vám zdá, že je to jen kousek do cíle, pokračování může způsobit nevratné poškození motoru. Zadřený motor nebo prasklé těsnění hlavy stojí desítky tisíc korun. Zastavte okamžitě na bezpečném místě.
V kolonách se motor nemůže chladit přirozeným prouděním vzduchu při jízdě. Chlazení závisí pouze na elektrickém ventilátoru. Pokud ventilátor nefunguje nebo má sníženou účinnost, teplota v kolonách stoupá. Na dálnici při vyšších rychlostech motor přehřátý není, protože dostatečně prochází vzduch přes chladič.
V naléhavé situaci ANO, ale pouze dočasně. Obyčejná voda v nouzi ochladí motor, ale neobsahuje antikorozní přísady, může způsobit zanášení systému (minerály, vodní kámen) a v zimě zamrzne. Lepší volbou je destilovaná voda.
Sladká vůně, kterou nelze zaměnit, signalizuje únik chladicí kapaliny. Kapalina obsahuje glycerol (nebo ethylenglykol), který má charakteristickou sladkou vůni.
Ano, mírný úbytek je normální. Každý chladicí systém má určitou přirozenou ztrátu. 1–3 dcl/rok jsou akceptovatelné, pokud musíte dolévat častěji než 2× ročně, hledejte příčinu.
ANO, ale buďte extrémně opatrní. Počkejte ideálně alespoň 15–20 minut. Motor i všechny komponenty jsou rozpálené na 100 °C a více. NIKDY neotvírejte expanzní nádobku u horkého motoru – hrozí vážné popálení. Pouze vizuálně kontrolujte, ale nesahejte na žádné hadice, kovové části ani nádobky.
U zastaveného vozu s běžícím motorem poslouchejte, zda slyšíte hučení z motorového prostoru. Pod předním nárazníkem by mělo být cítit proudění horkého vzduchu. Ventilátor se obvykle spouští, když teplota dosáhne 90-95°C. Vizuální kontrola: podívejte se zepředu přes mřížku chladiče, zda se lopatky otáčejí.
Ano, doporučujeme to zejména u starších vozů (8+ let), při dlouhých cestách (dovolená, služební cesty) a v letních měsících.
Doporučujeme 1× měsíčně spolu s kontrolou oleje, před každou delší cestou (nad 300 km) i po každém servisu (kontrola, že vám ji správně doplnili).
ANO, motor se může přehřát i v zimě! Dokonce je to relativně časté. Příčinou může být nefunkční termostat (zůstane zavřený i v zimě), zanesený chladicí systém, nefunkční vodní pumpa, případně vadný modul chlazení u moderních aut.
Zima nepomáhá chladit motor tak, jak si někteří myslí. I v zimních měsících může dojít k přehřátí motoru kvůli technickým závadám, protože moderní auta jsou navržená tak, aby rychle dosáhly provozní teploty.
Zdroj fotografií: Canva Pro