Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Je tempomat na starší motorce problém?

Pokud vás při delší jízdě na motorce nebolí zápěstí ze soustavného držení plynu, máte štěstí. Pak totiž patříte k malému procentu motorkářů, kteří se s tímto problémem nepotýkají. Řadíte-li se do početnější skupiny, možná jste přemýšleli nad montáží „tempomatu“, respektive malého mechanického zařízení, které se postará o aretaci rukojeti. Když pak na chvilku spustíte ruku z plynu, stroj bude pokračovat dál, aniž by začal zpomalovat. Montáž tempomatu na starší motorku je snadná, ve výsledku však může způsobit víc problémů než užitku.

Tempomat na motorce

 

Tempomat se u motorek postará o automatické udržování rychlosti.

Elektronický tempomat – jen u nových motocyklů

S elektronickými vymoženostmi a moderními technologiemi, které mají motorkářům zvýšit pohodlí a zpříjemnit jízdu, se v posledních letech roztrhl pytel. Žádný výrobce nechce zůstat pozadu a představuje nové modely motorek, které jsou vybavené mnoha elektronickými systémy. Není tak překvapením, že u moderních motorek najdeme i tempomaty, které se postarají o automatické udržování rychlosti.

Vše je řešeno elektronicky. Stačí jen stisknout tlačítko a motorka si udrží požadovaný výkon i ve chvíli, kdy pustíte ruku z plynu. Tempomaty u motorek jsou homologované a navržené s ohledem na bezpečnost. Stačí se jen dotknout brzdy a systém se vypne. Elektronické tempomaty najdeme snad u všech typů motocyklů. Pro cestovní stroje jsou takřka samozřejmostí, objevují se však i na cestovních endurech, supersportech nebo naked bikes. U starších motocyklů si můžeme o elektronickém tempomatu nechat jenom zdát. Jedinou možností je připevnit mechanický přípravek, který zajistí aretaci plynu.

Opěrka dlaně: bezpečná pomůcka, která zvýší pohodlí

Motorkáři, kteří pravidelně podnikají dlouhé cesty, dobře znají plastovou opěrku dlaně. Jde o konstrukčně jednoduché zařízení, které sice nezajistí aretaci plynu, ale umožní jeho regulaci pouhým opřením dlaně. Při několikahodinové jízdě nemusíte držet rukojeť celou rukou, stačí jen opřít dlaň na řídítko. Opěrku pořídíte za pár korun, nasunete na rukojeť, a hned začnete používat podle potřeby. I když se nejedná o mechanický tempomat, zvýší pohodlí při jízdě. Navíc jde o bezpečnou pomůcku, a to právě díky absenci aretace plynu.

Mechanických aretačních přípravků je na trhu řada

Konečně se dostáváme ke skutečným tempomatům určeným pro dodatečnou montáž na starší typy motorek bez elektronických systémů. U naprosté většiny výrobků je princip stejný. Vždy nějakým způsobem blokují plynovou rukojeť tak, aby se nemohla vrátit do původní polohy. Může se jednat o systém gumiček, závaží, objímek nebo svorek. Některé jsou konstrukčně primitivní, jiné jsou vybavené systémem tlačítek pro sepnutí a deaktivaci. Prodávají se pod různými názvy, zmiňme například mechanické tempomaty Kuryakyn, Kaoko, Wunderlich nebo Atlas throttle lock.

Problém pomůcek určených k automatickému udržování rychlosti spočívá v absenci jakéhokoliv bezpečnostního opatření. Jistě si dovedete představit, jak fatální následky by způsobilo poškození nebo zaseknutí aretační pomůcky. U většiny sofistikovaných tempomatů je riziko minimální, přesto je třeba počítat s několika vteřinami navíc na deaktivaci systémů. Schopnost rychlé reakce na nepředvídatelnou situaci na silnici se tak snižuje. Základem je zajistit vynikající technický stav motocyklu a používat kvalitní motopneumatiky.

Problém jménem homologace

Vzhledem k tomu, že používání zmíněných dodatečně instalovaných zařízení může představovat určité bezpečnostní riziko, bude těžké najít mechanický tempomat s homologací. Při silniční kontrole vám hlídka tempomat zřejmě kontrolovat nebude. Pokud by však došlo vlivem zablokování plynu k nehodě a následnému řešení pojistné události, můžete mít s pojišťovnami velký problém. Pokud máte v plánu nehomologované mechanické tempomaty přece jen používat, nezapomeňte, že vám mohou způsobit problémy i při STK.

Příslušenství a doplňky na motocykly by měly být homologované – platí to i pro přídavná světla na motorku nebo blinkry. Na trhu naštěstí najdete i homologované tempomaty. Aretaci však nezajišťují třením na rukojeti, ale přímo v systému přidávání plynu. Stejně jako u elektronických tempomatů je deaktivujete i stisknutím brzdy. Počítejte však s vyšší pořizovací cenou.

Chcete si jízdu na motorce opravdu užít? Pak nepodceňujte ani výběr kvalitních motopneu, která mají na jízdní vlastnosti stroje velký vliv. Vyberte si z naší nabídky mnoha typů pneumatik, které vynikají svými parametry i dlouhou životností.

 

Vybrat kvalitní motopneu

 

Zdroj fotografie: Depositphotos.com

Nahoru