Pneumatiky, kola a náprava patří mezi nejvíce namáhané díly na vozech. Poškození jim hrozí téměř neustále, stačí najet do výmolu nebo na obrubník a tyto autodíly trpí. Každá nerovnost na silnici může způsobit nepříjemný defekt a narušit geometrii auta.
Špatnou geometrii u vozidla poznáte zpravidla tak, že jsou pneumatiky nadměrně opotřebované jen z jedné strany, bez ohledu na to, zda máte pneu od renomovaného výrobce či ne. Vozidlo navíc táhne k jedné straně, protože kola přední nápravy se lehce rozkmitají a hůře se vracejí do výchozí polohy.
Jízda se špatně nastavenou geometrií kol je nebezpečná a neekonomická. Kvůli opotřebení pneumatik budete častěji jezdit do pneuservisu a naroste také spotřeba paliva. V extrémních případech až o 3 %.
Nejlépe poznáte špatnou geometrii na nerovnoměrně sjetých pneumatikách.
Podle průzkumu společnosti Volvo Trucks jezdí v Evropě se špatnou geometrií kol či náprav přibližně polovina vozidel. Většinou se sice jedná o minimální odchylky, vliv přesto mají.
Začínáte mít pochybnosti? Rozhodně nic nezkazíte, když si geometrii vozidla necháte přeměřit. Investice za prověření a následné seřízení se vám brzy vrátí. Správně nastavená geometrie náprav totiž zajišťuje ideální ovladatelnost vozu, komfort při řízení vozidla a bezpečnost jízdy. Projeví se i menší spotřebou paliva a delší životností vašich pneumatik.
Než zamíříte do servisu, udělejte si jasno v několika důležitých termínech, které se geometrie vozu týkají. Mechanici rozlišují mezi odklonem kol a sbíhavostí kol, dvěma základními pohledy, podle kterých se geometrie řídí.
Při pohledu na kola zepředu nebo zezadu poznáte, jestli mají kola podobu do “A” = příklon, nebo do “V” = odklon. Odklon kola se nastavuje podle hodnot udaných výrobcem tak, aby při různých stylech jízdy a různém zatížení měly pneumatiky vždy co největší styčnou plochu s povrchem silnice.
Pohled zepředu vám prozradí, jestli jsou kola seřízena správně nebo ne.
Sbíhavost kol se určuje při pohledu na vozidlo z ptačí perspektivy. Rozlišuje se, zda máte přední kola do “V” = rozbíhavost, nebo do “A” = sbíhavost. Při sbíhavosti je vozidlo nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně. Pokud vaše auto “trpí rozbíhavostí”, vozidlo se přetáčí a pneumatiky se více sjíždějí z vnitřní strany.
V prvním případě vidíte projev sbíhavosti u předních kol. Druhý případ ukazuje správně seřízenou geometrii.
Kvůli testování geometrie nemusíte hned mířit do servisu, základní test zvládnete celkem snadno a sami. Potřebujete jen rovný a bezpečný úsek silnice. Na malou chvíli pusťte volant a sledujte chování auta.
Jestli se vůz samovolně stáčí na jednu stranu, geometrie je poškozená a je třeba ji nechat znovu správně seřídit. Pokud se tak nestane, vše by mělo být v pořádku.
Přesto si geometrii nechte zhruba jednou do roka zkontrolovat profesionály v autoservisu. Významně tím ovlivníte bezpečnost řízení.
Zdroje foto: wikimedia.org, pixabay.com