Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Máte správně nahuštěné pneumatiky?

Průzkumy ukazují, že jen necelých 20 % řidičů jezdí na správně nahuštěných pneumatikách. Dalších 60 % řidičů podle předních evropských výrobců pneumatik jezdí s podhuštěnými pneumatikami a zbývajících 20 % řidičů jezdí naopak s pneumatikami přehuštěnými.

Se správným tlakem v pneumatikách je však jízda pohodlnější, bezpečnější a ekologičtější. Auto má lepší spotřebu, kratší brzdnou dráhu a správným nahuštěním prodloužíte životnost pneumatik až o 50 %.

3433227390_9a94bd485d_b

V Evropě se kvůli špatnému nahuštění ročně zničí přes 55 miliónů pneumatik.

Měříte tlak správně?

Správný tlak nezáleží na pneumatice, nýbrž na typu vozidla. Pokud neznáte správné hodnoty, najdete je často na sloupku ve dveřích u řidiče nebo z vnitřní strany dvířek u nádrže od paliva. Případně údaj hledejte v manuálu vozidla, na internetu, případně se obraťte na profesionály v pneuservisu.

Na informačních štítcích bývají uvedeny dvě různé hodnoty tlaku. Jeden údaj informuje o správném tlaku při běžné jízdě, druhý o hodnotě vhodné při větším zatížení. Tlak je dobré kontrolovat pravidelně jednou za tři až čtyři týdny, ideálně při teplotě vzduchu pneumatik 20 °C.

Pokud jezdíte na podhuštěných pneumatikách

Podhuštěná pneumatika se při jízdě opotřebovává hlavně na okrajích pneumatiky (více než po středu) a také se rychleji zahřívá. To vede ke snížení její životnosti a v extrémních případech si můžete pneumatiky úplně zničit. Existuje sice celá řada kvalitních značek pneu, skvělou volbou jsou například pneumatiky Continental, ale i tak věříme, že je snazší zbytečně neutrácet a tlak v pneumatikách si pohlídat.

Podhuštěné pneumatiky jsou navíc nebezpečné, protože mají sníženou styčnou plochu s vozovkou. Během řízení se vám bude hůře otáčet volantem, při změně směru vozidlo trochu plave a brzdná dráha se vám prodlužuje až o 4 metry.

Podhuštěná pneumatika má rovněž větší valivý odpor, s čímž se pojí i vyšší spotřeba paliva. Podhuštění o 1 bar vám navýší spotřebu až o 6 %.

Když máte naopak přehuštěné pneumatiky

Přehuštěné pneumatiky hůře pohlcují nárazy a hrozí u nich větší riziko poškození, když nechtěně projedete výmolem nebo najedete na obrubník. I příliš nahuštěná pneumatika má sníženou styčnou plochu s vozovkou, protože se povrchu silnice dotýká především ve středu. To se pak projevuje horší ovladatelností vozu.

technology-1665148_1920

Tlak si jednoduše změříte při tankování paliva.

Nahustěte si pneumatiky na jedničku

Pokud chcete správně nahustit pneumatiku, ideální je udělat to zastudena. To znamená, že vozidlo alespoň 3 hodiny předtím nepoužíváte, nebo ujedete vzdálenost kratší než 1,6 km. Pokud jsou vaše pneumatiky zahřáté provozem, při huštění připočtěte k doporučenému tlaku 0,3 baru.

Kromě tradičního vzduchu je dnes možné hustit pneumatiky i dusíkem. Jeho molekuly jsou větší a těžší a proto z pneumatiky pomaleji ucházejí. Optimální tlak vám tak vydrží déle, nebude se vám tak kvůli špatnému nahuštění zvyšovat spotřeba a pneumatiky vám déle vydrží.

 

Zdroje foto: pixabay.com, flickr.com

Nahoru