Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Nepoznáte sjeté pneumatiky? Koledujete si o malér

Životnost všech věcí je omezená na určitou dobu. Oblečení i boty vám dají jasně najevo, že už dosloužily. Balené potraviny na sobě mají dokonce jasně vyznačené datum spotřeby. Jak je tomu u obutí pro vaše vozidlo? Přečtěte si tento článek, ať zbytečně neriskujete pokutu nebo karambol.

Rozdíl mezi starou a novou pneumatikou

I když máte sadu pneumatik obutou současně, může se jeden z plášťů sjíždět nerovnoměrně. Pak si raději co nejdřív zajeďte na přeměření geometrie.

Jak poznat, že už pneumatiky dosloužily?

Nejběžnějším ukazatelem opotřebení, který by měl znát každý motorista, jsou gumové indikátory umístěné v podélných drážkách pneumatik. Najdete je také podle značení na bočnici, třeba podle zkratky TWI (Tread Wear Indicator – indikátor opotřebení běhounu).

Výška těchto indikátorů opotřebení je shodná s předepsanou minimální hloubkou dezénu:

  • 1,6 mm u letních pneumatik a pneumatik pro nákladní vozy, autobusy a motorky,
  • 1 mm pro mopedy a skútry do 50 cm3,
  • 4 mm u zimních pneumatik pro vozy do 3,5 tuny
  • a 6 mm u zimních pneumatik pro vozy nad 3,5 tuny.

Pneumatika je opotřebovaná v momentě, kdy je běhoun na stejné úrovni jako indikátor opotřebení. Pokud je pod touto hranicí, je jízda na takových pneumatikách nebezpečná a nezákonná a musíte je vyměnit.

Někteří výrobci, jako například Nokian, mají důmyslnější systém. Na běhounech mají vyražená čísla, která se postupným opotřebením pneumatik mažou. Tato čísla uvádějí stupeň opotřebení, díky čemuž na první pohled víte, jak na tom vaše obutí je.

Staré pneumatiky do lesa nepatří. Přečtěte si, kde je bezplatně odevzdat. >>

Manuální měření hloubky dezénu

Hloubku dezénu můžete změřit také pomocí hloubkoměru, který seženete v každé mototechně nebo v prodejně s autodoplňky. K dostání bývá i jako kombinovaný měřič tlaku a dezénu. S tímto praktickým doplňkem výbavy auta si tak zároveň snadno zkontrolujete správný tlak v pneumatikách.

Použití hloubkoměru je jednoduché:

  • umístíte hrot do podélné drážky pro odvod vody,
  • srovnáte hranu měřiče s běhounem
  • a odečtete hodnotu.

V polních podmínkách vám pro měření hloubky dezénu vystačí i mince. U letních pneumatik se používá pětikoruna a zasouvá se do drážky číslem 5 vzhůru nohama. Když ho vidíte celé, je potřeba pořídit nové pláště. U zimního dezénu budete potřebovat padesátikorunu. Její vnější okraj měří 4–5 mm, takže když bude kousek vyčuhovat, s výměnou pneumatik neotálejte.

Seřízení geometrie kol v autoservisu

Na geometrii byste měli s autem zajet minimálně jednou do roka. Předejdete tak nerovnoměrnému opotřebení pneumatik i problémům s podvozkem.

Nerovnoměrné sjíždění pneumatik je častým problémem při špatné geometrii

Všimli jste si, že jedna pneumatika je více opotřebovaná než ostatní? Možná vaše kola nemají nastavené správné hodnoty sbíhavosti a odklonu, tedy mají špatnou geometrii. Kromě nerovnoměrného opotřebení pneumatik je známkou tohoto problému také volant vytočený do strany při jízdě po rovině nebo to, že auto při řízení táhne do strany. Pokud některý z těchto projevů zaznamenáte, objednejte se na seřízení geometrie kol. Prospějete tím i podvozku a ušetříte nějakou tu korunu za benzín nebo naftu.

Chyby v geometrii odhalíme za minutu. Zjistěte, jak u nás seřízení geometrie funguje. >>

Jak prodloužit životnost pneumatik?

Prodloužení životnosti vašeho obutí docílíte především používáním pneumatik odpovídajících ročnímu období. Letní a zimní směsi jsou uzpůsobené rozdílným teplotám, od nichž se odvíjí jízdní vlastnosti pneumatik i rychlost opotřebení. Jestliže budete jezdit na pláštích nevhodných pro danou sezónu, přispějete k jejich rychlejšímu opotřebení a pocítíte i horší jízdní vlastnosti, které mají přímý vliv na bezpečnost. Pro delší výdrž obutí nezapomeňte také pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.

Narozdíl od většiny dalšího spotřebního zboží závisí na pneumatikách doslova váš život. Bez pneumatik v dobrém stavu je totiž bezpečná jízda autem nemyslitelná. Proto je pravidelně kontrolujte, a to jak kvůli opotřebení, tak i případným defektům. V autoškole vám možná do hlavy vtloukali, že je tak potřeba činit před každou jízdou. Úplně ale postačí, když budete stav svých pneu kontrolovat v pravidelných intervalech v závislosti na četnosti vašich jízd.

Potřebujete pomoct s výběrem pneumatik a dalšího příslušenství? Ozvěte se nám. Tým AZ pneu specialistů vám rád se vším poradí.

 

Vybrat pneu s pořádným vzorkem

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru