Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Pneumatiky v letectví: malí obři pod křídly gigantů

Letecké pneumatiky patří mezi nejvíce namáhané technické produkty vůbec. Musí zvládnout extrémní zatížení, obrovské teplotní rozdíly i tvrdé nárazy při přistání. Oproti běžným automobilovým pneumatikám jsou vystaveny daleko náročnějším podmínkám, ať už jde o váhu letadla, rychlost nebo teplotní šoky.

Detailní pohled na pneumatiky letadla

Součástí konstrukce pneumatik pro letadla je kvůli maximální odolnosti až 30 vrstev kordu.

Pneumatiky, které používají velká dopravní letadla včetně obřího Airbusu A380, toho musí vydržet o mnoho více než obutí pro auta. Zmíněný Airbus A380, což je v současnosti největší dopravní letadlo na světě, pojme v závislosti na konfiguraci 525 až 853 cestujících. Je tedy jasné, že pneumatiky pro takový kolos musí vydržet opravdu extrémní zatížení v mnoha ohledech.


💡 Přečtěte si také: Pneumatiky najdete i tam, kde byste je vůbec nečekali >>


Extrémní podmínky provozu

  • Nosnost a hmotnost: Pneumatiky na velkých dopravních letadlech, jako je Airbus A380, nesou při startu a přistání váhu přes 30 tun, přičemž samotná pneumatika váží „jen“ okolo 360 kg.
  • Teplotní rozpětí: Během letu klesá teplota pneumatik na -50 °C, při přistání se však mohou zahřát až na více než 100 °C během několika sekund.
  • Rychlost a akcelerace: Při vzletu i přistání musí pneumatika zvládnout rychlosti přes 350 km/h a prudké brzdění.
  • Odolnost vůči poškození: Pneumatiky musí být konstruovány tak, aby odolaly nárazům, deformacím i kontaktu s cizími objekty na ranveji.

Výrobci a technologie

Klíčoví světoví výrobci leteckých pneumatik

 

VÝROBCE HLAVNÍ TECHNOLOGIE A POUŽITÍ
Michelin Radiální technologie NZG, Air X, vesmírné raketoplány, Airbus, Boeing a další
Goodyear Významný dodavatel pro civilní i vojenská letadla
Bridgestone Dodavatel pro některé asijské a americké aerolinky
Mitas Významný evropský výrobce pro menší a regionální letadla i vojenské aplikace

Michelin je preferovaným výrobcem pneumatik největších světových výrobců letadel, jako jsou Airbus a Boeing. Firma investovala miliony eur do vývoje a přinesla několik zásadních inovací, například radiální technologii NZG (Near Zero Growth), která umožňuje vyrábět pneumatiky až o 15 % lehčí a odolnější proti deformaci i poškození. Tyto pneumatiky mají delší životnost a šetří leteckým společnostem náklady na provoz.

Pneumatiky pro letecký průmysl mají často například i samoregenerační dezén, speciální ocelové pásy nebo jsou vyrobené z ekologicky šetrných materiálů, které snižují hmotnost a zvyšují odolnost.


🏎️ Přečtěte si také: Alchymie pneumatik pro Formuli 1 >>


Letecké pneumatiky Michelin Air X Sky Light

Nejnovější generace leteckých radiálních pneumatik Michelin Air X Sky Light má nový výkonnostní profil, který slibuje např. o 10 až 20 % větší výkon při přistání na jednom běhounu.

Zajímavosti o leteckých pneumatikách

 

  • Životnost: Pneumatiky dopravních letadel vydrží průměrně 200 až 300 přistání.
  • Cena: Jedna pneumatika pro velká dopravní letadla stojí 1 500 až 5 000 USD. Celá sada pro Boeing 777 může vyjít i přes 100 000 USD.
  • Tlak: Letecké pneumatiky mají tlak 15 až 20 atmosfér (oproti cca 2,5 atmosférám u aut).
  • Kontrola: Pneumatiky se kontrolují po každém letu a jejich opotřebení se měří laserovými přístroji.
  • Skladování: Při skladování se pneumatiky nafukují na 50 % provozního tlaku.

Jaká je budoucnost pneumatik v letectví?

Vývoj leteckých pneumatik směřuje k dalšímu snižování hmotnosti, zvyšování odolnosti a ekologické udržitelnosti. Výrobci jako Michelin zavádějí nové materiály a konstrukce, které přispívají k delší životnosti, nižším emisím a vyšší bezpečnosti provozu.


Letecké pneumatiky sice neprodáváme, ale můžete si u nás vybrat z opravdu široké nabídky pneumatik pro váš vůz i motorku – a to nejen od Michelinu nebo Bridgestonu, ale i od ostatních světových výrobců.

 

Prohlédnu si nabídku pneumatik

 

Zdroj fotografií: Depositphotos, Michelin

Nahoru