Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Nová směrnice EU: každoroční STK pro auta starší 10 let

Evropská komise nedávno představila návrh, který by mohl výrazně ovlivnit každodenní život většiny řidičů v celé Evropské unii. Pokud vlastníte osobní auto nebo dodávku starší 10 let, možná vás brzy čeká nová povinnost – technická kontrola (STK) každý rok. Dosud byla ve většině zemí EU běžná lhůta dvou let, ale to se může změnit.

Auto Renault Clio 2004 na STK

Plošně v EU budou auta starší 10 let pravděpodobně muset na STK každý rok.

Intervaly STK: co přesně se má změnit?

Podle návrhu Evropské komise by všechny osobní automobily a dodávky starší 10 let musely absolvovat technickou kontrolu každý rok. Tento krok má sjednotit pravidla napříč členskými státy – zatímco některé země už roční interval mají, jinde stále platí dvouletý cyklus. Cílem je stanovit minimální standard pro celou EU.

Proč tato změna přichází?

Evropská komise argumentuje především bezpečností a ochranou životního prostředí. Věří, že častější kontroly povedou k lepšímu technickému stavu vozidel na silnicích, což by mělo:

  • zvýšit bezpečnost na silnicích,
  • snížit počet dopravních nehod způsobených technickými závadami
  • a také snížit emise starších aut.

Podle odhadů Komise by toto opatření mohlo do roku 2050 zachránit až 7 000 životů a předejít 65 000 vážných zranění.

Nová směrnice se dotkne všech zemí EU

Tato změna se má týkat všech členských států EU. Nejste v tom tedy sami – návrh se nevztahuje pouze na Česko nebo některé vybrané země, ale na všechny majitele vozů v celé Evropské unii. Pokud vlastníte auto nebo dodávku starší 10 let, připravte se na to, že na STK budete muset zajet každý rok.

Zatím jde jen o návrh

Evropská komise návrh na každoroční technické kontroly (STK) pro osobní auta a dodávky starší 10 let představila v dubnu 2025. Aktuálně se jedná pouze o návrh, který musí projít schvalovacím procesem v Evropském parlamentu a Radě EU. Teprve po schválení bude stanoven přesný termín, od kdy začne povinnost platit pro všechny členské státy.

Obvyklá praxe u podobných evropských směrnic je, že po schválení následuje přechodné období (většinou 1–2 roky), během kterého mají členské státy čas na implementaci do své legislativy.

🇪🇺 Přečtěte si také: Kde v zahraničí potřebujete emisní plaketu? >>

Detailní záběr na sjetou a popraskanou pneumatiku

Včasná výměna opotřebovaných pneumatik vám může ušetřit opakované návštěvy STK. Nevykazují známky poškození a mají dostatečnou hloubku dezénu? Pak projdou kontrolou bez problémů.

Co to znamená pro řidiče?

Zavedení každoroční technické kontroly přinese několik změn, na které je dobré se připravit:

  • Budete si muset častěji hlídat termíny STK.
  • S častějšími kontrolami mohou přijít i vyšší náklady, ale na druhou stranu se závady auta odhalí včas, což vám může v konečném důsledku ušetřit peníze i starosti.
  • Pravidelnější kontroly znamenají bezpečnější provoz a méně nehod způsobených technickými problémy.

💡 Přečtěte si také: Povinná STK pro veterány >>


Ať už návrh projde, nebo ne, jedna věc zůstává: péče o technický stav vašeho vozu, včetně pneumatik, je investice, která se vždy vyplatí. Budete jezdit bezpečněji, ale ušetříte si i starosti při každé návštěvě STK.


Pokud jste z Opavy a okolí, rádi vám vaše auto zkontrolujeme a připravíme na STK. Objednejte se do našeho profi autoservisu. 👇

 

Objednat se do autoservisu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru