Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Proč mají některé sanitky zelený maják?

Řidiči na silnicích Královéhradeckého kraje si v posledních měsících mohli všimnout neobvyklého jevu – vozidel záchranné služby, která jsou kromě tradičních modro-červených majáků vybavena také světlem zelené barvy. Tato novinka budí zvědavost a otázky, co vlastně představuje a k čemu slouží.

Vozidlo záchranné služby Královéhradeckého kraje

Nové vozy Volkswagen Multivan Královéhradecké záchranné služby jsou nově vybavené také zeleným majákem. Foto: ZZSKHK

Speciální vozidlo pro koordinaci záchranných operací

Pokud potkáte na silnici vůz vybavený blikajícím zeleným majákem, jde o nový Volkswagen Multivan Královéhradecké záchranné služby, která ho zařadila do svého vozového parku s určením pro inspektora provozu. Toto speciálně upravené vozidlo disponuje podobnou lékařskou výbavou jako standardní sanitky, ale obsahuje navíc technické prostředky určené pro řešení krizových situací a výcvikové pomůcky.

Úloha inspektora provozu se zaměřuje na procvičování složitých záchranných scénářů s dalšími posádkami, aby byly všechny týmy připraveny na náročné případy. Když dojde k vážným událostem, inspektor často přijíždí na místo mezi prvními a převezme koordinaci všech záchranných jednotek v terénu. A právě při těchto závažných situacích se uplatňuje zelený maják, který odlišuje velitelské vozidlo od běžných sanitních vozů. 

Často můžete toto speciální vozidlo se zeleným majákem spatřit na místě hromadných dopravních nehod, při kterých je nutné koordinovat více výjezdových skupin při záchraně lidských životů.


☹️ Přečtěte si také: 10 nejběžnějších zlozvyků českých řidičů v provozu >>


Význam a využití zelené signalizace

Zelený maják neplní stejnou funkci jako tradiční modro-červená světla záchranky. 

  • Neposkytuje vozidlu právo přednostní jízdy ani jiné dopravní výhody.
  • Jeho primární účel spočívá v jasném označení velitelského postavení vozidla během zásahu.

Aktivace zeleného majáku probíhá obvykle až přímo na místě události. Tímto způsobem se ostatní účastníci zásahu i případní svědkové mohou rychle zorientovat a poznat, kde se nachází koordinační centrum operace. Inspiraci pro toto řešení našli královéhradečtí záchranáři u policejních velitelů, kteří používají podobný systém označení svých koordinačních vozidel.

Důležité je zdůraznit, že běžní řidiči by měli k vozidlu se zeleným majákem přistupovat stejně jako k jakékoli jiné sanitce – respektovat její účel a v případě potřeby uvolnit prostor pro manévrování, například vytvořením uličky pro záchranáře v koloně.

Záchranář přichází k vozu Volkswagen Multivan

Běžní řidiči by měli „záchranku“ se zeleným majákem vnímat stejně jako jakoukoli jinou sanitku.

A jaká je stopa zelených majáků v zahraničí?

Nápad se zeleným světlem pochází z Kanady, kde ho používají dobrovolní hasiči, kteří se v případě požáru potřebují dostat svým soukromým autem do hasičské zbrojnice. V takovém případě si na střechu svého neoznačeného civilního vozu připevní zelený majáček, aby jim ostatní účastníci silničního provozu dali přednost. 

Použití zeleného majáku testovali také nedávno v Belgii v rámci pilotního projektu ve čtyřech vytipovaných oblastech, a to zejména z hlediska bezpečnosti silničního provozu a kvůli chodcům. Na Slovensku zase experimentovali se zelenými brzdovými světly u některých typů vozidel pro zvýšení bezpečnosti. 


💡 Přečtěte si také: 4 věci, které musíte udělat při defektu nebo poruše na dálnici >>


Regionální iniciativa s možným rozšířením

Použití zelených majáků představuje zatím pouze regionální inovaci Královéhradeckého kraje. Každá krajská záchranná služba má autonomii v rozhodování o svém technickém vybavení a postupech, proto se podobná řešení mohou v jednotlivých regionech lišit.

Královéhradecká iniciativa tak představuje kreativní přístup ke zlepšení koordinace záchranných služeb. Pokud se osvědčí v praxi, je možné, že podobné označení převezmou i další krajské záchranky, což by mohlo vést k celostátnímu standardu pro velitelská vozidla záchranné služby.

Aby záchranná služba měla co nejméně práce

Obrovské procento vážných dopravních nehod je způsobeno např. neúměrně dlouhou brzdnou dráhou, kterou mají na svědomí sjeté gumy. Zkontrolujte, v jakém jsou stavu a pokud jejich vzorek má nejlepší léta za sebou, neotálejte s pořízením nových kvalitních pneumatik nebo moto pneumatik, aby nemusel zelený majáček vyjíždět právě za vámi. 

A pro případ, že byste se přece jen nějaké nehodě nevyhnuli, máte v autě veškerou povinnou výbavu, jako je výstražná vesta nebo výstražný trojúhelník? Přejeme vám, abyste je nemuseli použít, ale znáte to, štěstí přeje připraveným.

 

Vybrat si nové pneu

 

Zdroj fotografií: Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje

Nahoru