Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Letní

Mitas Sport Force

Šířka
180
Profil
55
Průměr
17

Mitas Sport Force: Česká pryž
--------------------------------------------
Je to tady, dočkali jsme se. Našinec si konečně může na svůj motocykl nechat obout radiální silniční pneumatiku české značky, která má navíc i sportovní geny! Ve Slovinsku jsme vyzkoušeli novinku Mitas Sport Force.

Nenechte se zmást, nové pneumatiky nejsou tak docela české. Český holding ČGS, pod jehož křídla patří i Mitas, totiž převzal motodivizi slovinského gumárenského giganta Savy. Nejpozději do roku 2015 tak všechny pneumatiky pro motocykly, skútry, ATV apod. postupně ponesou na svém boku označení Mitas. Vyráběny budou jak v ČR, tak ve Slovinsku. Výše zmíněné splynutí však již teď přineslo své první ovoce v podobě zcela nové silniční sportovní pneumatiky s radiální konstrukcí – Mitas Sport Force. Pneumatiky, která je podle slov Bojana Rupara, inženýra zodpovědného za její vývoj, určena „zejména pro dynamické použití na veřejných komunikacích, ideální je tak pro piloty sportovních motocyklů, naháčů a supermot“. Jak se později ukázalo, bylo toto tvrzení poměrně přesné. Během vývoje „Forsky“, který trval čtyři roky, přišli inženýři se třemi klíčovými technologiemi použitými při výrobě. OGT 3D (Optimal Groove Technology), která optimalizuje tvar a hloubku dezénových drážek, SCT (Strong Carcass Technology), která udržuje vysokou tuhost kordu během celé životnosti pneumatiky, a FEA (Final Element Analysis), během níž se na základě počítačové simulace navrhl optimální „otisk“ gumy. Sport Force také disponuje asymetrickou hloubkou dezénu, aby docházelo k rovnoměrnému opotřebení a byla zachována vysoká přilnavost. Na výrobu směsi byly použity S-SBR elastomery.
Dost ale bylo teorie. Jaká je tedy nová Mitaska v praxi? Zhýčkaný závodními „lepivkami“ jsem byl zpočátku vůči česko-slovinské novince poněkud skeptický. Po pár odjetých kolečkách mi ale dala jasně najevo, že se dost pletu. Z přední gumy je krásně cítit ochota, kterou vám pomáhá zatočit a vést motorku přesně tam, kam chcete. Při brzdění hluboko do zatáčky se ani nijak výrazně neprojevila tendence stroj narovnávat. Zadní guma měla slušnou úroveň přilnavosti už ve studeném stavu (tlaky byly standardní dle výrobce motocyklu), jakmile se dostala do provozní teploty, poskytovala poměrně jasnou informaci o tom, co se s ní děje. Jinými slovy při razantních výjezdech na hraně lehce poklouzávala, ale s čitelnou odezvou. Vůbec bych se nebál vyzkoušet Sport Force na větším okruhu a při větší zátěži, přestože je určená zejména na cestu, kde to zvládá opravdu s přehledem. Otázkou zůstává, jak to bude s její výdrží (jež je mimochodem vyloženě individuálním ukazatelem), která podle toho, co jsem mohl vidět, nebude patřit mezi ty absolutně top, a s chováním na vodě, které vzhledem k letnímu počasí nebylo možné zkusit. Ale ruku na srdce, za orientační cenu mezi 4500 a 4800 Kč za sadu a při představě toho, jak dynamickou jízdu si za tyto peníze s Mitaskami můžete užít, bych si je s klidem obul i na vlastní motorku. Na celém projektu Sport Force se mi také líbilo nadšení vývojového týmu pro věc a to, že většina z nich jsou aktivní bikeři, kteří výsledky své práce testují dokonce na svých soukromých strojích. Jen tak dál, těším se, s čím přijdou příště…

Kde jsme testovali
--------------------------------------------
Převážná část testu nové pneumatiky probíhala na půdě centra bezpečné jízdy AMZS nedaleko Vranska. Na vytyčené klikaté dráze bylo možné za relativně bezpečných podmínek přivést gumu do limitních situací (prudké brzdění a akcelerace, brzdění hluboko do zatáčky apod.), ve kterých by se v provozu měla nacházet zřídkakdy. Zbytek tvořily slovinské cesty, které se v mnoha ohledech podobají těm našim. Bohužel nebyla možnost vyzkoušet chování obutí na vodě.

Na čem jsme testovali
--------------------------------------------
K dispozici byla široká škála testovacích strojů od malých objemů po velké, od naked biků až po cestovní endura. Bylo možné vyzkoušet chování pneumatik na těžkých strojích určených zejména pro cestovatelské účely (BMW R1200RT nebo Yamaha FJR1300) nebo na agilním sportbiku, jakým je Triumph Street Triple 675 R. Ten díky svým parametrům (106 k a 68 Nm) a výtečnému podvozku posloužil jako vzorná testovací laboratoř v pohybu. A je ideálním kandidátem pro použití přesně takového typu pneumatiky, jakou je i Sport Force. Ta mě tím mimo jiné přesvědčila i o své všestrannosti a širokých možnostech použití.

Závěr
--------------------------------------------
Rozhodně se jedná o povedenou pneumatiku, která vám nepokazí požitek z jízdy. Ba naopak, hbitě mění směr a pomáhá vám při nájezdu do zatáčky. Nespornou výhodou pro silniční použití je taktéž vysoká úroveň přilnavosti v neohřátém stavu. Kilometrová výdrž nebude kdovíjak závratná, ale vzhledem k poměru ceny a výkonu se Mitas Sport Force jeví jako dobrá koupě pro ty, kteří vyznávají svižnější jízdu.

Název pneumatiky Sucho Mokro Sníh Led Komfort Hlučnost Valivý odpor Opotřebení Celkové hodnocení
Mitas Sportforce+ - - - - - - - -
Název pneumatiky Sucho Mokro Sníh Led Komfort Hlučnost Valivý odpor Opotřebení Celkové hodnocení
Nahoru